Päätin tehdä retken Kurjenrahkan kansallispuistoon - paikkaan, josta jo monesti oli ollut puhetta. Siinä sivussa heitin extemporevierailun Yläneen kotiseutumuseolle kaveria moikkaamaan ja juhlakakkua syömään. Lähiseutumatkailua parhaimmillaan!
Kurjenrahkalle ei ollut vaikea löytää, kunhan malttoi ajaa hiekkatietä pitkin loppuun asti parkkipaikalle. Parkkipaikan kupeesta lähtikin polkuja useampaan suuntaan ja Kurjenpesän luontotuvalta löytyi niin huussia kuin grillikatostakin. Olin päättänyt kiertää Savojärven kierroksen, sillä samaa reittiä takaisin palaaminen ei oikein houkutellut. Matkaakin kertyi mukavat 8,3 km innostuttuani heittämään vielä ylimääräisen 1,7 km mittaisen luontopolun. Tunteja en edes laskenut...aikaa sain kulumaan, ihan vain olemalla ja nauttimalla. Ei ollut kiire mihinkään.
Startti Kurjenrahka-kierrokselle alkoi hieman hitaasti, sillä jo heti Kurjenpesän luontotuvan takaa avautui tuo Savojärvi, jota olin lähdössä kiertämään ja sen rantaan vei päällystetty polku. Vereni tuntuu vetävän vettä kohti ja niinpä kävi tälläkin kertaa. Eipä ollut hullumpaa hiljentyä hetki ennen seikkailun aloittamista eväitä syömällä (ja reppua keventämällä) sekä jalkoja lämpöisessä "järvi"vedessä liottamalla. Uimaankin olisi mieli tehnyt, jos olisi joku ollut perään katsomassa, ettei musta vesi veisi naista mennessään.Kun kävelypelejä oli liotettu ja virkistetty, oli aika heittää lenkkarit jalkaan ja rullata kohti metsää! Pienen metsäkävelyn jälkeen se alkoi - suo. Tämä kesäilta tuoksui suopursulle! Tuoksu, joka jää mieleen pitkään ja tuo aina väistämättä muiston jok'ikisestä suoreissusta sekä hyvän olon tunteen mukanaan. Enpä ole kenenkään kuullut suopursun tuoksua haukkuvan ja onpa sitä suomalaisten kansallistuoksuksikin luonnehdittu! Pitkospuutasolta pääsin ihastelemaan myös karpalon (ollako nyt pikkukarpalo vai isokarpalo? kasvupaikan perusteella väittäisin ensinnä mainittua) pientä ja herkkää vaaleanpunaista kukkaa sekä lakan alkuja. Sen takia matka-aikakin oli mitä oli, kun hetki toisensa perään saattoi naisen löytää suopursumättään reunalta kyykistelemästä. Vaan suolta metsän luontopolulle poiketessani pääsin ihastelemaan myös vanamon kukintojen herkkää vaaleaa merta! Ei varmaan moni tulisi arvanneeksi, että kyseessä on varpukasvi, joka voi parhaimmillaan kasvaa jopa kymmenmetriseksi! Niin hyvin on vanamo suikertavat vartensa sammalmättääseen kuitenkin piilottanut, ettei edes keskiverrosta parin metrin pituudestakaan ole metsänkävijällä aavistustakaan. Vielä sen verran täytyy tästä hienosta kasvista hohkata, että vanamon suku on saanut tieteellisen nimensä Linnaea borealis "kukkien kuninkaan" Carl von Linnen mukaan, jonka lempikasveihin vanamo lukeutui (lähde: luontoportti.fi). Enkä ihmettele - jotain lähes taianomaista tuossa pikku kukassa on (vanamometsässä asuu takuulla keijuja!).
![]() |
| Keijumetsässä. |
Rantatuvan ohitettuani alkoi jo käytännössä paluumatkan teko. Joutuisammin meni kuin menomatka - liekö johtui päivän painumisesta, pahimman valokuvausripulin laantumisesta vaiko välillä edellä ja välillä takana kuuluvista muiden retkeilijöiden äänistä. Ei ainakaan väsymisestä! Retken aikana myös ajatukset lepäsivät - tämä oli todellakin juuri sitä, mitä tälle päivälle tarvitsin: luontoa yksinkertaisuudessaan sekä aikaa oman itseni kanssa. Se oli puhdistavaa, voimaannuttavaa sekä rentouttavaa. Todellakin täydellinen ympäristö!



Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.